2011. január 1.

Shortbread avagy napkenyérke

Az én kedves kis karácsonyi könyvem azt írta, hogy ezt a süteményt, hivatalosan újévkor szokták fogyasztani Skóciában. Én összekombináltam azzal, hogy új év, új lehetőségek, mindenkinek adok egy szelet "napot", akivel minél több időt szeretnék tölteni 2011-ben. Természetesen van olyan, akinek nincs lehetőségem odaadni. Mint Julikéák. Vagy Marci. Vagy MazsolaPeti.( Mondjuk ő nem is szereti az édeset.) Vagy a kórháziak.

Hiányoztok.





Hozzávalók: 2,5 dkg darált rizs, vagy rizsliszt
                   10 dkg finomliszt
                   5 dkg porcukor
                   8 dkg fagyos vaj + egy teáskanálnyi
                   fél mokkáskanál őrölt szerecsendió
                   1 csipet só          
                   1 narancs reszelt héja + 4 evőkanál leve

Mivel rizsliszt átlagosan nincs a mi háztartásunkban, gondoltam nem ezért a mennyiségért fogok beszerezni. Helyette beleöntöttem a sima rizst a kávédarálóba, és 4x átdaráltam. Kicsit szemcsés maradt, de gondoltam majd megpuhul sülés közben.
Összekeverjük a száraz hozzávalókat, majd a hideg vajat késsel belevagdossuk. Lágy tésztát gyúrunk belőle.
Kivajazzuk egy tortaforma alját, a tésztát belenyomkodjuk, majd egy sodrófával egyenletesre ügyesgetjük a tetejét. Csak hogy esztétikus legyen. A tetejére lehet még pluszban narancslevet locsolni, szerintem nem árt. Mielőtt sütőbe tennénk, felvágjuk annyi szeletre, ahány embernek adni szeretnénk belőle. Jelen esetben ez 16.
Előmelegített 150 fokos sütőben 20 percig sütjük, ekkor még kellemesen puha. Ha valaki kekszebb állagot akarna, süsse még 8 percig. A sütőből kivéve erősítsük meg a vágott vonalakat, majd ha már nem kézégetően forró, szedjük szét.

Ahogy észrevettem, elég vegyes reakciókat váltott ki, az eddigi megajándékozottakból. A lányrészlegnek (meg Bodzinak) bejött, míg Marci kijelentette, hogy ő életében ilyen szart még nem evett. Mindezt akkor, amikor összetört egy szeletet, és kérdeztem kéri-e. Érdeklődött, hogy mennyi só van ebben. Mondom egy csipetnyi. Hát akkor az egy kanálnyi lett, válaszolja. Nem negédes, az biztos.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése